Zdjęcie autoraPaulina Ponder

O co właściwie chodzi z tą cukrzycą?

Wszyscy wiemy, że zbyt wysoki poziom glukozy we krwi jest zły, ale co w sumie z tego wynika?

Niszczenie naczyń krwionośnych czyli angiopatia. Przewlekła hiperglikemia (wysokie stężenie glukozy we krwi) prowadzi do zmian w naczyniach krwionośnych (małych i dużych). W wyniku wysokiego stężenia glukozy dochodzi do zaburzenia procesu rozkurczu naczyń, przebudowy ścian naczyń oraz ich włóknienia. Naczynia mają nasiloną tendencję do skurczu i zwiększoną przepuszczalność.

Główną przyczyną uszkodzeń dużych naczyń krwionośnych (makroangiopatii) w przebiegu cukrzycy jest nasilony proces budowy blaszki miażdżycowej. Procesy te będą zwiększały ryzyko wystąpienia min. zawału mięśnia sercowego i udaru mózgu.

Uszkodzenie nerek czyli nefropatia. Hiperglikemia niszczy kłębuszki nerkowe prowadząc z czasem do niewydolności nerek ( i dializoterapii!). Często pierwszym objawem pogarszającej się funkcji nerek jest obecność w moczu cząsteczek białka. Warto raz w roku zrobić badanie moczu, aby sprawdzić funkcje nerek.

Niszczenie wzroku czyli retinopatia. Hiperglikemia prowadzi do zniszczenia mikro naczynek odżywiających siatkówkę i komórki światłoczułe oczu, prowadzi do obumierania fragmentów siatkówki przez co wzrok stale się pogarsza prowadząc nawet do ślepoty. Retinopatia dotyczy około 60% osób chorujących na cukrzycę od kilkunastu lat.

Niszczenie komórek nerwowych czyli neuropatia. To najczęstsze późne powikłanie, prowadzi do porażenia nerwów czuciowych, ruchowych i autonomicznych. Na początku neuropatia objawia się narastającymi zaburzeniami czucia, do których z czasem dołącza ból neuropatyczny (piekący, palący i przeszywający, któremu mogą towarzyszyć odczucia, takie jak mrowienie czy drętwienie). Wraz z upływem czasu pojawia się osłabienie siły mięśni oraz ich zanik.

Stopa cukrzycowa, chyba najbardziej wszystkim znane powikłanie cukrzycy. Ale co w zasadzie dzieje się z tą biedną stopą? Jak wcześniej było wspomniane uszkodzenie naczyń krwionośnych i nerwów prowadzi do zmian czucia. Rany często pozostają niezauważone, ciężko się goją (przez zaburzony przepływ krwi wskutek uszkodzenia naczyń), dochodzi do zakażeń (również ogólnoustrojowych), czego efektem może być martwica i amputacja kończyny.

Na koniec, cukrzyca typu 2, czyli ta związana głównie ze stylem życia to aż 90% przypadków! Możemy jej zapobiegać.

0 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty